:: دوره 19، شماره 19 - ( 1397 ) ::
جلد 19 شماره 19 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر 16 هفته تمرینات پیلاتس بر تراکم توده استخوانی زنان یائسه
سیده الهام ابوطالبی، پریسا پورنعمتی*، توحید همت زاده بدولی
دانشگاه تهران
چکیده:   (3123 مشاهده)

مقدمه و هدف: زنان یائسه با مشکلات بسیاری از جمله پوکی‌استخوان روبرو هستند. یکی از راهکارهای پیشگیری از پوکی‌استخوان و عوارض ناشی از آن، شرکت منظم در فعالیت‌های ورزشی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر 16 هفته تمرینات پیلاتس بر تراکم توده‏ استخوانی زنان یائسه بود.
روش‌شناسی: بنابراین 30 نفر از زنان یائسه به عنوان آزمودنی انتخاب‏ شده و به‌ صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تمرین تقسیم شدند. گروه تمرین به مدت 16 هفته تمرینات پیلاتس را انجام دادند. از هر دو گروه قبل از تمرین، پس از 8 هفته و پس از 16 هفته تمرین، میزانT- score ، نواحی L1-L4  کمری و گردن استخوان ران توسط دستگاه دانسیومتری (DEXA) Stenosis اندازه ‏گیری شد. برای بررسی داده ­ها از آزمون مقایسه­ ای اندازه­ گیری­ های مکرر با عامل بین‏ گروهی استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج  نشان داد تعامل بین گروه و زمان معنادار می ­باشد (0.05p<). تراکم استخوانی مهره­ های کمری بعد از 8 هفته تمرینات پیلاتس نسبت به قبل از تمرین کاهش یافته، ولی معنادار نبود اما 16 هفته بعد از تمرین، نسبت به 8 هفته بعد از تمرین افزایش معناداری داشت (0.05p<). همچنین این تراکم پس از 16 هفته تمرین نسبت به قبل از تمرین افزایش معناداری را در تعامل با گروه کنترل نشان داد (0.05p<). در تراکم گردن استخوان ران نیز نتایج مشابهی با مهره­ های کمری دیده شد.
بحث و نتیجه­ گیری: به نظر می ­رسد اجرای تمرینات پیلاتس توسط زنان یائسه، در طولانی مدت تاثیر قابل ملاحظه­ ای در تراکم توده استخوانی دارد. بنابراین می­ توان شیوه تمرینی پیلاتس را روش تمرینی مناسبی برای زنان یائسه توصیه کرد.

واژه‌های کلیدی: پیلاتس، پوکی استخوان، یائسگی
متن کامل [PDF 808 kb]   (739 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/5/6 | پذیرش: 1399/8/1 | انتشار: 1400/2/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 19 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها