:: دوره 2، شماره 2 - ( 12-1396 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 42-29 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مؤلّفه های سورئالیستی در رمان سمفونی مردگان
حجت اله امیدعلی
چکیده:   (7500 مشاهده)

رمان سمفونی مردگان، نوشتۀ عباس معروفی با برخورداری از رویکردی نو به فرم و محتوا، شالودۀ عناصرِ چند مکتب ادبی مختلف را با هنرمندی در خود جای‌داده است. این موضوع، خواننده را برای رسیدن به لایه­های نهانی رمان و شخصیت­ها به چالش می‌کشاند و این سهیم شدن خواننده در تفسیر وقایع، به محبوبیت و مقبولیت رمان عباس معروفی، کمک شایانیمی­کند. وجود مولّفه­ها و مبانی مکتب سوررئالیسم در رمان سمفونی مردگان یکی از ویژگی­های این رمان است که عباس معروفی توانسته با پرش زمان از حال به گذشته و بالعکس بین خیال و واقعیت ارتباط برقرار کند و ضمن اقناع مخاطب، تصویری شگفت و جذّاب برای او به نمایش بگذارد. پنج مولّفۀ اصلی مکتب سوررئالیستی در این رمان، نمود بارز دارد: ساختار درونی غیر منطبق با سیر زمانی متعارف؛  ترسیم فراواقعی زندگی شخصیت­ها و فضای رمان؛ آفرینش تصاویر سوررئالیستیِ حاصل از لحظه­های روانی شخصیت­ها؛ تسلط جنون و عقل گریزی و روان­پریشی قهرمان اصلی رمان. این مقاله با هدفِ بررسی مولّفه­های سوررئالیستی رمان سمفونی مردگان، در پی پاسخ به این پرسش است که مولّفه­های مکتب سوررئالیستی در رمان سمفونی مردگان چگونه نمود یافته است؟
 

واژه‌های کلیدی: رمان معاصر ایران، سمفونی مردگان، مولّفه‌های سوررئالیستی.
متن کامل [PDF 872 kb]   (1794 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها