fakhimzade H, sarvari H, mahdinia M, mahmoodzade vashan M. Analysis and Ranking of the Components of Urban Development Plans Effective in Realization of Urban Branding Using Structural Equation Model (Case Study: City of Birjand). Arid Regions Geographic Studies. 2020; 11 (42) :75-94
URL:
http://journals.hsu.ac.ir/jarhs/article-1-1624-fa.html
فخیمزاده حمید، سروری هادی، مهدینیا محمدهادی، محمودزاده واشان مهدی. تحلیل و رتبهبندی مؤلفههای طرحهای توسعهی شهری مؤثر در تحقق برندسازی شهری
با استفاده از مدل معادلات ساختاری (نمونهی موردی: شهر بیرجند). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک. 1399; 11 (42) :94-75
URL: http://journals.hsu.ac.ir/jarhs/article-1-1624-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ، sarvari_hadi@mshdiau.ac.ir
چکیده: (1456 مشاهده)
تحت تأثیر فرایندهای جهانیشدن و رقابتپذیری و با تحول نظریههای توسعهی شهری، چارچوبها و رویکردهای نوین در برنامهریزی شهری خلق شدهاند. با ظهور برندسازی شهری، شکل جدیدی از طرحهای توسعهی شهری با رویکرد بالا به پایین و مبتنی بر مؤلفههای کیفی شهرسازی در حال شکلگیری هستند؛ ازاینرو، مقالهی حاضر با روش پژوهش ترکیبی، چارچوب نظری مؤلفههای شهرسازی مؤثر در برنامههای برندسازی شهری را تبیین و مدل معادلات ساختاری پژوهش را ایجاد نماید. بدین منظور10 معیار، 28 زیرمعیار و 69 سنجهی مورد بررسی و جمعآوری اطلاعات قرار گرفتند. قلمرو مطالعاتی، شهر بیرجند و جامعهی آماری پژوهش در بخش مصاحبه با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب و شامل 19 نفر از خبرگان و مدیران شهری و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 383 شهروند، 381 گردشگر و 30 نفر از مسئولین و سرمایهگذاران مورد پرسش قرار گرفتهاند. تحلیل یافتههای مصاحبهها مشخص کرد تلاش در جهت جلب مشارکتهای ذهنی و اجرایی ساکنان بافتهای قدیمی، توانمندسازی ساکنان و مدیریت حضور مهاجران بهویژه افغانها و درعینحال بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی شهر میتواند به تحقق برند شهری کمک نماید. نتیجهی مدلسازی نیز نشان داد در شهر بیرجند، طرحهای توسعهی شهری با اثرگذاری در مؤلفههای احیاء، رنگ تعلق و صرفه اقتصادی بیشترین اثر مثبت را در تحقق برنامههای برندسازی شهری داشته و نیز بیشترین ارتباط مثبت و همبستگی در بین مؤلفههای پژوهش بین تصویر ذهنی و کیفیت محیطی به میزان 0.68 است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت شهري دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1400/8/27 | انتشار: 1400/8/29