دوره 9، شماره 34 - ( دوره نهم، شماره سي و چهارم، زمستان 1397 )                   جلد 9 شماره 34 صفحات 58-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Y, mirzaii R, radkiani M. Identifying and Measuring the Structural Relationship of Strategic Leadership Explanatory Factors in Urban Management: Case study: Isfahan metropolis. Arid Regions Geographic Studies. 2018; 9 (34) :42-58
URL: http://journals.hsu.ac.ir/jarhs/article-1-1479-fa.html
غلامی یونس، میرزایی روح الله، رادکیانی مرضیه. پتانسیل‌سنجی پیاده‌روی معابر شهر کاشان با تأکید بر شاخص‌های کالبدی ـ فضایی. مطالعات جغرافیایی مناطق خشک. 1397; 9 (34) :58-42

URL: http://journals.hsu.ac.ir/jarhs/article-1-1479-fa.html


دانشگاه کاشان ، yonesgholami@ymail.com
چکیده:   (5988 مشاهده)
پیاده‌روی به‌عنوان فرم مناسب برای افراد با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و افراد بدون وسایل نقلیه در نظر گرفته می‌شود. ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻣﻬم‌ترین ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺑﺮﺍﻱ جابه‌جایی انسان‌ها ﭘﺎﻫﺎﻱ آن‌ها ﻣﺤﺴﻮﺏ می‌شد ﻭ بیش‌ترین ﺍﻟﮕﻮﻱ ﺳﻔﺮ ﺣﺮﮐﺖ ﻋﺎﺑﺮ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮﺏ می‌شده ﻭ نیازهای ﺍﺻﻠﻲ ﻭﻱ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﺮﮐﺖ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺟﺎﻧﻤﺎﻳﻲ می‌شدند. توجه جدی و عملی به سامان-دهی حرکت پیاده و پیاده‌راه‌ها به حدود نیم‌قرن پیش برمی‌گردد؛ به‌طوری‌که اولین گذرهای پیاده در دهه‌ی 1950 در کشورهای آلمان، هلند و دانمارک جهت بازسازی شهرهای آسیب‌دیده در طول جنگ دوم جهانی و نوسازی مراکز تاریخی شهرها با هدف جداسازی معابر پیاده و سواره احداث شد و تا سال 1996، گذرها و مناطق ویژه‌ی تردد پیاده و مزایای ایجاد پیاده‌راه‌ها منحصر به چند شهر اروپایی می‌شد. در پژوهش حاضر، پتانسیل‌سنجی پیاده‌روی معابر شهر کاشان با تأکید بر شاخص‌های برنامه‌ریزی شهری‌ موردبررسی قرار می‌گیرد. در این زمینه، مقاله‌ی حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی است. با استفاده از روش کتابخانه‌ای‌ به ‌دست ‌آمده است. در بخش تجزیه‌وتحلیل فضایی از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده‌ شد. یافته‌‌های تحقیق حاکی از آن است که شاخص سبزینگی با 076/0 و چگالی مسکونی با 082/0 در اولویت پایین و شاخص اتصال 453/0 و دسترسی به زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی با 215/0 در بالاترین میزان اولویت قرار گرفته است. ضریب ناسازگاری کم‌تر از 1/0 قرار گرفته که نشان از قابل‌قبول بودن نظرسنجی است. بر اساس رتبه‌بندی نظر کارشناسان، خیابان‌های ملا حبیب‌الله شریف، بلوار باهنر، خیابان دانش، خیابان ولی‌عصر، خیابان امام خمینی، خیابان نماز، خیابان اباذر، خیابان 22 بهمن، بالاترین رتبه را به دست آورده‌اند.
متن کامل [PDF 2003 kb]   (1006 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ريزي شهري و سنجش از دور
دریافت: 1397/5/3 | پذیرش: 1397/9/18 | انتشار: 1398/7/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق خشک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arid Regions Geographics Studies

Designed & Developed by : Yektaweb