هدف پژوهش، بررسی پایداری مشهد بر پایهی توسعهی کریدوری و حملونقل محور مبتنی بر ریل است. روش تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی است و برای جمعآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای، میدانی و پایگاه داده GIS استفاده شده است. جامعهی آماری، جمعیت ساکن در شعاع 800 متری چهار ایستگاه قطار شهری استند که 319 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. شاخصهای پژوهش عبارتاند از: درجهی اختلاط کاربری، تراکم جمعیت، نرخ رشد جمعیت، دسترسی به ایستگاههای ترانزیت، الگوی سفر کاری و اثرات زیستمحیطی حملونقل. نتایج نشان میدهد در بیشتر محدودههای ایستگاهها، غلبه با درجهی اختلاط کاربری متوسط است و تراکم جمعیتی با حد مطلوب پایداری فاصلهی زیادی دارد. همچنین، بیش از 60% سفرهای کاری به خارج از محدودهی سکونت صورت میگیرد و باعث استفاده از وسایل نقلیهی موتوری (بهویژه اتومبیل، اتوبوس و تاکسی) میشود. بررسیهای نشان میدهد که سرانهی کل تولید کربن 0011/0 تن و سرانهی کل جاپای اکولوژیک این بخش 89/5 مترمربع است و کمترین سهم آن متعلق به قطار شهری (0026/0 مترمربع) است. بر اساس آثار تسلط الگوی شهر ماشینی در مشهد، بازساخت زمین و حملونقل بر پایهی الگوی توسعهی کریدوری و حملونقل محور مبتنی بر ریل، میتواند گام مهمی جهت دستیابی به توسعهی پایدار و بهبود کیفیت محیط شهری باشد.